• Onrust, een hoge bloeddruk, slecht slapen, je overvraagd voelen… stress kan veel gevolgen hebben.

    Wat is stress?

    De theorie is misschien een beetje saai, maar technisch gezien is er bij stress sprake van verstoring in de balans. Er is een verstoring tussen draagkracht(dat wat iemand geestelijk, mentaal en/of emotioneel aan kan) en draaglast(dat wat iemand in een bepaalde periode te verwerken heeft / meemaakt).

    Zodra je draagkracht te laag is (de manier waarop je om gaan met problemen en gebeurtenissen) of de draagkracht te groot is (heftige gebeurtenissen als onverwacht overlijden, echtscheiding, etc.) kan er een verstoring in de balans ontstaan, zodat er sprake is van een overspanning.

    Niet iedereen ervaart stress

    Vaak is het niet de gebeurtenis zelf die stress geeft, maar de manier waarop we met de gebeurtenis omgaan. Niet iedereen zal bij exact dezelfde situatie exact dezelfde mate van stress ervaren. Dus kennelijk reageren we niet allemaal op dezelfde manier op gebeurtenissen.

    Het verschil tussen spanning en stress

    Spanning is de term voor incidentele verstoring van de balans. Daarna ga je weer terug naar een gevoel van evenwicht. Een gezonde spanning is goed omdat prestaties verhoogd worden, wordt de spanning echter te hoog dan verminderen de prestaties.

    Als de spanning een permanente verstoring in het evenwicht wordt, dan is er sprake van stress. Bij stress heb je dus last van chronische spanning.

    Langdurige overmatige stress kan klachten geven als hartkloppingen, slaapproblemen en zelfs tot depressie en burnout.

    Te weinig spanning (in bijvoorbeeld het werk) leidt tot lagere prestaties, verveling en apathie. Te weinig spanning is dus ook niet goed!

    De meeste vrouwen die bij mij komen, hebben last van een teveel aan spanning. Hierbij geef ik je drie tips en inzichten om stress te reduceren.

    Tip 1: Zorg voor overzicht

    Hoe meer overzicht je hebt op alles wat er moet gebeuren, hoe meer je een gevoel van controle hebt en dus hoe minder stress je hebt.

    Ik ben echt nergens zonder mijn agenda. Elke ochtend check ik mijn agenda, om te weten wat er die dag écht moet gebeuren. Elke maandag kijk ik vast even naar de agenda van de week, immers sommige dingen hebben voorbereiding nodig.

    Boodschappen noteer ik direct in de app op mijn telefoon.
    Hoe meer je buiten je hoofd op een betrouwbare manier organiseert, hoe meer er uit je hoofd kan. Dus maak er een gewoonte van afspraken in je agenda te zetten én elke ochtend je agenda te checken. Zet eventueel een alarmpje om je agenda te checken.

    Zorg voor overzicht, dat scheelt een boel stress!

    Tip 2: Perfectionisme is de snelweg naar stress

    Heb jij de lat voor jezelf ook zo heerlijk hoog liggen? Mag je van jezelf geen fouten maken?

    Ga dingen “goed genoeg” doen in plaats van perfect.

    Eigenlijk altijd gaat perfectionisme gepaard met faalangst. Je wilt dingen perfect doen, omdat je bang bent te falen of  kritiek te krijgen.

    Dingen perfect willen doen, kost heel veel extra tijd! Dus verstuur die mail terwijl je ‘m niet drie keer herlezen hebt. Dan zit er maar een spelfout in, doet die spelfout afbreuk aan je boodschap? Meestal niet! Als die ander een mening heeft over jouw spelfout, dan zegt dat alles over die ander en niets over jou. Het gaat om de boodschap.

    En ik weet hoe lastig het is om op deze manier te gaan leven. Ik zou het perfectionisme uitgevonden kunnen hebben. Ik had een allergie voor spelfouten! Spelfouten van anderen en nog meer spelfouten van mijzelf.

    De stap om dit los te kunnen laten is een grote geweest. Maar jeetje, wat een opluchting om te durven zijn, om te durven fouten te maken, om mijzelf toe te staan soms (spel)fouten te mogen maken. Ik raak nu totaal niet meer in paniek van een nieuwsbrief waarin een spelfout staat. Want zoals ik net als schreef, het gaat om de boodschap. En wie niet met af en toe een spelfout om kan gaan, die kan zich of afmelden voor de nieuwsbrief of bij zichzelf gaan onderzoeken waar die drang naar perfectionisme vandaan komt 😉

    Tip 3: Leef meer vanuit je hart in plaats van uit je hoofd

    Hoe meer je vanuit je hoofd leeft, hoe verder je van jouw werkelijk gevoel en van jouw kern af komt te staan. Het hoofd is vreselijk subjectief, wil alles kunnen begrijpen, wil alle voors en tegens in elke situatie af kunnen wegen. Je kunt hele discussies in je hoofd voeren over een mogelijke conversatie, maar gaat het ooit precies zoals jij bedacht had? Eigenlijk nooit…

    Hoe meer je uit je hoofd gaat en hoe meer je vanuit je hart gaat leven, hoe makkelijker het wordt om beslissingen vanuit je intuïtie te nemen. Je intuïtie heeft het namelijk nooit mis!

    Liefs,

  • Gun jij andere vrouwen ook meer positiviteit? Samen kunnen we de wereld een beetje mooier maken. 

    "Geluk kun je vermenigvuldigen door het te delen" 

  • Van hoofd naar hart training

    Een training exclusief voor leden van de community! 

    Leer om hoofd en hart weer te verbinden.
    Als je rust in je hoofd krijgt,
    kun je de fluisteringen van het hart weer horen.

    Klik HIER voor meer informatie.

GRATIS 3 gouden tips voor meer balans

Ben jij vaak druk in je hoofd en zou je best wat meer rust en balans willen?

  • Minder stress
  • Minder piekeren
  • Meer balans

Bij tip 3 ontvang je nu een extra cadeautje!

Ik heb ook een hekel aan spam en zal zorgvuldig met je gegevens omgaan.

x